De bruiloft in Kana’ - Paolo Veronese
Met het schilderij ‘De Bruiloft in Kana’ schilderde Paolo Veronese de best bezochte bruiloft aller tijden. Niet alleen Jezus, maar ook keizer Karel en de schilder Tintoretto zijn te gast op het huwelijk. Op deze bruiloft spelen schilders viool en vergapen koningen zich vergapen aan de bruid! Volgens het evangelie van Johannes werd Jezus met zijn leerlingen uitgenodigd bij een huwelijk in Kana. Tijdens het huwelijksfeest raakte de wijn op, waarop Jezus de bedienden vroeg om de kannen met water te vullen. Jezus veranderde het water in wijn en het feest was gered! Het wonder van de verandering van water in wijn wordt gezien als een verwijzing naar de eucharistie waarin wijn symbool staat voor het bloed van Jezus. Paolo Veronese schilderde het werk in opdracht van de Basilica di San Giorgio Maggiore in Venetië. Het was in de 16e eeuw populair om de eetzaal van kloosters te versieren met rijkelijke banketten die in Bijbel beschreven stonden. Het schilderij is bijna 10 meter breed en 7 meter hoog en toont in totaal meer dan 130 mensen. Paolo Veronese mengt in het schilderij Bijbelse figuren met machthebbers en kunstenaars uit zijn eigen tijd. Jezus, Maria en de aanwezige leerlingen dragen eenvoudige antieke kleren, terwijl de rest van het feestende gezelschap eigentijds en elegant gekleed is. De bruid en de bruidegom zitten uiterst links in de compositie, in de marge. De echte hoofdrolspelers zijn immers Jezus en zijn moeder zoals in het bijbelverhaal. Het water in de kruik is zichtbaar in rode wijn veranderd. Een rijk uitgedoste man, ongetwijfels de ceremoniemeester uit het evangelieverhaal, keurt de wijn in zijn glas. Een zandloper staat op het tafeltjes te midden van het kwartet muzikanten. Het is een verwijzing naar de woorden die Jezus tegen zijn moeder sprak: ‘Mijn tijd is nog niet gekomen’. Recht boven Jezus wordt het vlees voor het feest klaargemaakt. Het wordt door velen gezien als een verwijzing naar het offer van Jezus aan het kruis.